Sinds 1966 Mensenwerk in Autoland.

Distributieriem vervangen

Het vervangen van een distributieriem kan door automobilisten soms als prijzig worden ervaren. Voor bepaalde auto’s, afhankelijk van de complexiteit van het motorblok, kan dit inderdaad het geval zijn, maar het niet vervangen van de distributieriem is geen haalbare optie. Kort gezegd drijft de riem verschillende onderdelen aan die samen zorgen voor een perfecte balans in de motor. Als deze getande riem echter verslijt of breekt, zijn de gevolgen niet te overzien. In het ergste geval kan de motor volledig beschadigd raken, wat resulteert in een zeer kostbare reparatie of total loss verklaring van de auto. Bij Auto Aaltink in Nijverdal zorgen we voor een vakkundige vervanging van uw distributieriem in onze Bosch Car Service garage.

Wat is een distributieriem?

Een distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor van een auto, verantwoordelijk voor het synchroniseren van verschillende bewegende componenten. Deze getande riem loopt over tandwielen op het motorblok en wordt op spanning gehouden door spanrollen. Het zorgt ervoor dat alle draaiende delen van de motor in exact de juiste positie staan, wat essentieel is voor een optimale werking. Het nauwkeurig ‘op tijd’ houden van de distributieriem zorgt ervoor dat kleppen op het juiste moment openen en sluiten, in harmonie met de beweging van de zuigers. Dit proces is van vitaal belang voor een efficiënte brandstofinspuiting en ontsteking van de bougievonk bij benzinemotoren. Zoals u leest, zorgt een distributieriem in goede conditie voor een goede aandrijving van veel vitale onderdelen van uw auto.

Wat is de functie van een distributieriem?

De getande distributieriem loopt over verschillende ‘vlakke’ tandwielen op het motorblok en wordt strak gehouden door spanrollen. Bij de installatie van de riem moeten alle draaiende delen van de motor waarover de riem beweegt, zich precies in de juiste positie bevinden. In vaktermen noemen we dit ‘op tijd’. Hierdoor openen en sluiten de kleppen exact op het juiste moment in overeenstemming met de positie van de zuigers. Dit proces gebeurt ook nauwkeurig in relatie tot de brandstofinspuiting en ontsteking van de bougievonk (bij een benzinemotor).

Sommige motoren hebben geen distributieriem maar een distributieketting. Deze bevindt zich samen met kettingspanners in het binnenste van het motorblok en wordt gesmeerd door de motorolie. De riem zit doorgaans aan de voorzijde van het motorblok en wordt droog gemonteerd, maar er zijn ook systemen waarbij de riem gesmeerd wordt door de motorolie.

Kosten van vervangen distributieriem

De kosten voor het vervangen van een distributieriem variëren aanzienlijk per automerk en motortype. Over het algemeen geldt: hoe complexer en groter de motor, des te duurder zijn de benodigde onderdelen en hoe langer de reparatie duurt. Gelukkig hoeft de distributieriem niet frequent te worden vervangen. Ook dit verschilt weer per automerk en motortype, maar intervallen van 80.000 tot 100.000 km zijn gangbaar.

De distributieriem verschilt aanzienlijk van de veel eenvoudigere V-riem, die bijvoorbeeld de dynamo of waterpomp aandrijft. Onze monteurs zijn bekend met alle automerken en modellen en voorzien u graag van advies met betrekking tot de controle en/of vervanging van uw distributieriem.

Distributieriem laten vervangen bij Auto Aaltink

Wanneer het dus tijd is om uw distributieriem te laten vervangen, dan zit u bij Auto Aaltink altijd goed. Dankzij onze vakkundige en betrouwbare service vanuit onze Bosch Car Service vakgarage begrijpen onze ervaren monteurs het belang van een goed functionerende distributieriem en staan ze klaar om deze cruciale taak met precisie en zorg uit te voeren. Zo zorgen we ervoor dat jij weer veilig de weg op kunt zonder zorgen. Maak direct een werkplaatsafspraak of neem gerust contact met ons op voor vragen.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×